Everest Base Camp + Gokyo-Ri - October 2012

בשנה שעברה הבטחתי לעצמי וגם לתמר, שנשוב לנפאל בסתו של 2012 ונעשה את מסלול
EVEREST  BASE  CAMP      או בקצור:  EBC

המסלול לטרק EBC

הפעם הכנו ויזה מראש, בשגרירות נפאל בישראל.
באפריל 2012 כבר רכשנו כרטיס טיסה לקטמנדו, דרך עמאן, עם חברת  QATAR  AIRWAYS.
יחד אתו, רכשנו ביטוח נסיעה וכבודה, בחברת "שירביט" שהיא היחידה שמבטחת כרטיס
טיסה מהיום שהוצא (לא רק 6 שבועות לפני הטיסה, כמקובל בכל החברות האחרות).

ביום 2 באוקטובר 2012, יצאנו מתחנת רכבת ארלזורוב באוטובוס, שיצא ב- 06:00 לעמאן.
הפעם, מכיון שהיה רק אוטובוס אחד, הכל עבר מהר ודי בקלות. הגענו לעמאן ואחרי 3 שעות
יצאנו עם נתיבי אויר של QATAR לדוחה, משם לדלהי וממנה בחברה הודית לקטמנדו.
הגענו לקטמנדו (1250 מטר גובה) בדיוק כמתוכנן ב-3  לאוקטובר ב- 08:30. נאלצנו להחליף 50 $ לרופי
ועם ויזה שברשותנו יצאנו מהר אל מונית שהביאה אותנו לאכסניה המוכרת של
HI.
התארגנו ויצאנו למשרד סוויסה החדש, הממוקם מעל הבנק של קטמנדו. התקבלנו בשמחה ובכבוד של מלכות.
למחרת עשינו כל הסידורים הדרושים לפני היציאה לטרק ואפילו זכינו להכיר את המדריך/סבל
GHATTARAJ  שיטוס אתנו ללוקלה (LUKLA) ממנה מתחיל המסלול.

הטרק עצמו:

יום 1 -  יום ששי  ה- 5 באוקטובר וההרפתקה מתחילה !
הטיסה מקטמנדו, במטוס קטן כמו ציפור ל- 12 נוסעים, שאמורה לצאת ב  07:30 יצאה ב- 9.
20 דקות ראשונות בטיסה היו רגועות, 5 הדקות האחרונות היו סיוט של טילטולים ברוח ...
נחתנו ב- 9:30 כמה טוב ש-
GHATTARAJ היה אתנו בטיסה – הוא סידר  את פריקת הציוד מהמטוס, קשר את שני הצ'ימידנים ובשעה 10 התחלנו ללכת.

שדה התעופה בלוקלה עם מסלול אחד בירידה ....

לוקלה שוכנת בגובה 2840 מטר.
משך ימים אחדים נלך לאורך הנהר הגועש   .Dud-Kosi
אחרי הליכה של 7 שעות בירידות חזקות ועליות, הגענו ליעד הראשון
MONJO   השוכנת בגובה 2830 מטר. קבלנו חדר קטן, שתי מיטות ושמיכות, שרותים בחוץ.
ויתרנו על מקלחת יקרה – 250 רופי אחת.  לא נרדמתי, הייתי תחת השפעת חווית הטיסה המפחידה.

יום 2 -  שבת, 6.10.2012  מ-
2830m Monjo  ל-   3440m Namch-Bazar

קמים ב 6:30, ארוחת בקר פשוטה ולדרך יוצאים ב – 8:15.
בדרך בגובה 3100 מ'  עוברים תצפית ראשונה אל האברסט. התלהבות עצומה של כל המטיילים

הגענו ל-
NAMCHE  BAZAR  אפילו לא עייפות במיוחד. GHATTARAJ   המדריך דאג לנו
לחדר קטן עם 3 מיטות, האמצעית שימשה לציוד. השרותים והמקלחת באותו פרוזדור,
ממש נעים ומסודר, אבל לא זול. התפשרנו על מקלחת ב- 300 רופי לכל אחת.
בערב קר מאד וגם בלילה, תחת השמיכה. נִשָאֵר כאן יומיים – התאקלמות.
נמצ'ה בזאר היא הנקודה הגבוהה אליה מגיע חשמל מתחנה הידרואלקטרית, לכן יש תאורה בכל מקום ומים חמים למקלחת בכל שעה.  גם האוכל טוב.

מדי ערב, אני מטהרת לנו מים שיספיקו לרחיצת שיניים ופנים וכן לדרך. בשום מקום, גם לא בקטמנדו, רכשנו מים וכך חסכנו כל אחת 650 ש"ח !  לאורך המסלול, בכל עצירה, יכולתי לטהר מים
כך שלא היה נדרש לשאת על הגב יותר מליטר מים.
המכשיר חדש בארץ, תוצרת
STERIPEN   ארה"ב ועובד עם נורת UV  ושתי סוללות  CR123

יום 3 -  יום ראשון,  7.10.2012  נשארים ב-
3440m  Namche-Bazar  להתאקלמות.

קמנו מוקדם ויצאנו לדרך (אחרי ארוחת בקר) ב- 7:50  עלינו עד
SYANGBOCHE  בגובה 3720 מ'
ושם ישבנו קרוב לשעתיים וצפינו בנוף המדהים. מנקודה זו נראית נמצ'ה-בזאר כמו עיירת נופש
בשויצריה ..  השהייה בגובה וירידה לשינה בגובה נמוך יותר, עוזרת להתאקלמות הגוף.

יום 4 -  יום שני,  8.10.2012  מ-
3440m  Namche-Bazar   ל- 3860m Tengboche

בבקר קר מאד. יוצאים לדרך ב – 7:15  כשלפנינו 7 שעות הליכה לא פשוטות שמתחילות בעליה
תלולה. די מהר נגלה לעינינו ההר היפה
  AMA DABLAM  6858 מ' (משמעו: אמא ובן) שיְלָוֶה אותנו עוד כמה ימים.

השביל עולה בהר ולמטה, רחוק מאתנו זורם ה-
DUDH KOSI   ומדי פעם מגיח גם האברסט.

לקראת צהרים השביל מוביל בירידה תלולה אל הנהר, שם יש לחצותו על גשר נחמד.

עצירה לצהרים ליד הנהר ומשם עליה רצופה עד טנגבושה אליה הגענו בדיוק אחרי 7 שעות הליכה. טנגבושה היא מרכז בודהיסטי עם מנזר גדול מאד, שזוכה למבקרים סקרניים רבים.

מאחר והמקום זוכה למבקרים רבים, חשוב להזמין אכסניה טובה מראש. המדריך הזמין לנו מקום באכסניה חדשה
  Hotel  Hymalayan,  שנבנתה על מקומה של אכסניה ישנה בה התאכסנתי בשנת 1998 ! קבלנו חדר בקומה שלישית שנחשבת טובה יותר, שרותים בתוך המסדרון. ביקור קצר במנזר ויותר חשוב – ממתינים לשקיעה, אבל העננים מקלקלים את השמחה ומסתירים את המראות...
פתאום נפתח חלון בין העננים:

לראשונה היום, פתחתי שק שינה ובתוספת שמיכה של המקום, היה לי סוף סוף חם מאד בלילה !

יום 5 -  יום שלישי, 9.10.12  מ-
3860m Tengboche  ל-  4240m Periche

יצאנו לדרך ב 7:30 כשלפנינו בדיוק 6 שעות הליכה. השמים אפורים מאד, עננות נמוכה וגאטרז' המדריך, אומר שבעוד שעה ירד גשם... ואכן כעבור שעה התחיל גשם שהפך לפתיתי שלג קטנים.
היה קר לכן עצרנו לשתות תה בבית-תה קטן, של משפחה פשוטה ועניה, כנראה ממוצא מונגולי בעקר כשמתבוננים בילד ובאמו.

המסלול עולה לאורך ערוץ הנהר והשלג מלוה אותנו עד פריצ'ה. המדריך הלך מהר קדימה, והצליח להזמין עבורנו חדר טוב באכסניה הכי טובה
HYMALAYAN. שתינו תה של מנחה והשלג התגבר וכיסה את כל הגגות הקרקע וההרים באופק. דאגנו איך נלך מחר על שלג ?!

לפנות ערב נוחת כאן מסוק חילוץ ומפנים מישהו שהורד ממקום גבוה יותר עם סמנים מובהקים של מחלת
גבהים.  ארוע די שיגרתי כאן, חוזר על עצמו מדי יום.

יום 6 -  יום רביעי, 10.10.2012  התאקלמות ב-  4240m  Periche

היום לא בוער כלום, קמים בניחותא ורואים שהכל מסביב לבן משלג שירד אתמול ובמהלך הלילה.
יצאנו לדרך ב- 08:30 וטיפסנו על ההר ממול עד לגובה 4750 מ' שזה גבוה יותר מהיעד הבא
DUGHLA.

העליה היתה תלולה מאד ועל דרדרת. אחרי שעתיים הליכה הגענו לפיסגה משם השקפנו על
DINGBOCHE  ועל פסגות עצומות ביניהן  הידועה -  MAKALU שגובהו 8481 מ'.
לאכסניה חזרנו בצהרים ועלינו להתחמם בחדר שמש בקומה העליונה. אכסניה זו פשוט מצויינת, בנויה חכם ועם מחירים סבירים.
בפריצ'ה נמצאת אחת המרפאות, אולי הגבוהה בעולם, למטיילים. היא מאויישת על ידי רופאים מערביים שמתמחים בתופעות מחלת גבהים ויש בה תא לחץ ועוד אביזרים ותרופות חיוניות.
כמעט בכל יום, ניתנת שם הרצאה למטיילים כיצד להתנהג בגבהים כדי להמנע מהמחלה, מה הם הסימנים וכמובן הוראות למצבי חרום. הרופאים עוברים בין כל האכסניות לעודד המטיילים לבוא.
ההרצאה בהחלט חשובה לכל מי שנמצא בדרכו למעלה.

האנדרטה בפריצ'ה לזכר הניספים בהעפלה לפיסגת האברסט. שמות האנשים מוצאת והשנה בה ניספו,
חקוקים בצד הפנימי של שני חצאי החרוטים.  צורה מכובדת להנצחה.

יום 7 -  יום חמישי, 11.10.2012 מ- 4240m Periche   ל- 4620m  Dughla

מתעוררים לשמים כחולים ויוצאים לדרך ב- 08:05. יום הליכה די קצר, תוך 3 שעות הגענו לדוגלָה.
אבל, הגובה נותן אותותיו, הליכה נעשית איטית יותר על מנת לשמור על קצב הנשימה.

דוגלה    Dughla  4620 M

האכסניה בדוגלה גדלה והשתפרה מאד לעומת 1998. קבלנו חדר צר מאד אבל נקי וגם שמיכות.
השרותים כבר לא אסלות, אלא בורות ואין ברזים וכיורים לרחצה. יש תאורה ממערכת סולארית, בשנת 98 היו רק נֵרות...
בשמש הצהרים הטמפרטורה רק 5 מעלות ובלילה תרד הרבה מתחת לאפס. חדר האוכל גדול ומחומם אבל האוכל לא היה טעים...

יום 8 -  יום ששי, 12.10.2012  מ-
4620m Dughla   ל-  4910m  Lobuche

קמנו לְבֹּקר קפוא ! שכבת קרח עבה על החלון
 כמו גם על הקרקע והשביל. השמש זורחת על רקע שמים כחולים והטמפרטורה בחדר האוכל היא 5- מעלות!  הולכים בזהירות על מעטה הכפור.

אחרי שעתים וחצי הגענו בקלות ללובושה. קבלנו חדר באכסניה
ALPINE LODGE , שתינו תה חם ויצאנו להליכת התאקלמות.

עלינו על גבעה גבוהה המשקיפה על ההר הגבוה
NUPTSE  כ- 7900מ' ולמרגלותיו הקרחון הגדול
Khumbu.

למעלה נופצ'ה, למטה קרחון קומבו

בערב, למרות הקור המקפיא, כל הצלמים ממתינים בחוץ לראות ולצלם שקיעה על הנופצֶ'ה.  הצלחתי, להלן התוצאה -

יום 9 -  יום שבת, 13.10.2012  מ-
4910m Lobuche     ל-  5140m Gorak-Shep

מאחר והתחנה הבאה – גוראק-שפ,  איננה משופעת באכסניות, יצא המדריך לדרך, עם כל החפצים שלנו כבר ב- 06:30 על מנת להזמין לנו חדר.
גם הַבֹּקֶר קר מאד, כפור על החלונות ועל השבילים. בחדר האוכל יושבים לאכול עם מעיל וכובע צמר.

כפור על השביל  ונטיפי קרח

תמר ואני יצאנו לדרך ב- 08:00 מעלינו שמים בהירים בכחול מדהים, ולמטה הקור מקפיא. שולי הנהרות קפואים, הרבה נטיפי קרח.  הדרך חלקה, עליות תלולות על פני דרדרת.

בערב שוב ממתינים "ציידי" השקיעות המרהיבות, וזו התוצאה... הפעם גם האברסט בתמונה - זה הקטן משמאל. מימין הוא הנופצ'ה  :

יום 10 -  יום ראשון,  14.10.2013 מגורק-שפ  -  לקאלה-פטאר 5550מ'  -  וחזרה ללובושה

היום הגדול הגיע !
לפנינו יום ארוך מאד וגם הקשה מכולם – המטרה היא התצפית בקאלה פטאר -
מגובה 5550 מ'  לראות את האברסט ! (ויתרנו על מחנה הבסיס שממנו כלל לא רואים את אברסט).
בלילה הקודם לא יכולתי להרדם, השתעלתי כל הלילה, הגרון כואב, הראש כואב והנזלת לא מרפה. למרות זאת, מתחילים ללכת מוקדם כאשר בחוץ רק 10- מעלות. המים בצנורות בקבוק השתיה קפואים, אי אפשר לשתות. גם הידיים קפואות, הכפפות שלי לא מתאימות לקור הזה.
לפחות השמים כחולים והשמש עדין מאחורי האברסט. כתוצאה מכך – המראות מרהיבים !
העליה לקאלה-פטאר תלולה וקשה ובחלקה האחרון סלעית. העליה ארכה 4 שעות בהן עצרנו הרבה
על מנת להסדיר את הנשימה. בדרך, צלמתי את האברסט כשלצידו נופצ'ה.

ככל שעולים, מתגברת הרוח שמקפיאה את האויר עוד יותר. המים בצינור הבקבוק לא מפשירים.
צריך להחזיק חזק על מנת לא לעוף, מה שמקשה מאד על הצילומים עם דגל ישראל.

אני מרגישה רע מאד (לא בגלל מחלת גובה אלא בגלל כאב גרון ונזלת) דוקא במקום שהוא
שיא המסע הזה.
הירידה גם היא די קשה, במדרון תלול מאד עם הרבה קטעי דרדרת. למרות זאת, הצלחנו לרדת
אל גורק-שפ בשעה אחת. לא עצרנו בדרך העקר להתרחק מהרוח...  מנוחה של שעה עם המון תה חם בגורק-שפ, וקדימה, ירידה עד לובושה. ההליכה היתה מפרכת, הגענו עם אור אחרון ולמזלנו קבלנו אותו חדר באכסניה
ALPINE LODGE.
בגלל עייפות, ותוך התיעצות עם גאטרז' המדריך, החלטנו לוותר על מעבר ההרים
CHOLA PASS ולעלות אל GOKYO  דרך DOLE. כלומר, יורדים קצת עד פריצ'ה ועולים שוב..

יום 11 -  יום שני, 15.10.2012 מלובושה   אל פריצ'ה
  עד  Pengboche 3930m

לפני השינה לקחתי כדור קודאין וסוף סוף ישנתי בלילה. יורדים מלובושה 4910 מ' ונישן "נמוך" בפנגבושה 3930 מ' – איזה הבדל, איזה כייף !
בבקר הטמפרטורה בחדר 5- מעלות ! מתחילים ללכת ב- 08:00 כשבחוץ השמים כחולים והקור מקפיא !. אחרי פחות משלוש שעות הגענו לפריצ'ה, לאכסניה הזכורה לטוב. עצרנו רק לשתית תה חם ובשעה 12:00 המשכנו לפנגבושה אליה הגענו ב- 14:15. הדרך הובילה לאורך הנהר
IMJA KHOLA.

פנגבושה הקבילה את פנינו בשמים אפורים וקור. יש באכסניה מקלחות חמות - 20 ש"ח לאדם.
ויתרנו בגלל הקור...

יום 12 - יום שלישי, 16.10.2012 מ-
PENGBOCHE  3930m    ל-  DOLE  4200m

חווה של יאקים

מצחצחים שיניים כשמולנו בחלון ההר היפה
 Ama-Dablam  שגובהו 6850 מ'. בשעה 08:00 יוצאים לקור שבחוץ... לפנינו יום הליכה ארוך ולא קל, של 7 שעות עם הפסקות קצרות.
גטראז' ואני וברקע אמה-דאבלם

הדרך מתחילה בירידה תלולה וממושכת אל העמק בו זורם הנהר דוד-קוזי
Dud-Kosi. המדרגות הגבוהות מקשות את ההליכה. את הנהר עוברים על גשר ואז מתחיל הטיפוס  אל דולֶה. הנוף מסביב מרהיב: הרים עצומים וביניהם עמקים בהם שוצפים נהרות.  אמה-דאבלאם מלוה אותנו לאורך הדרך ובשלב מסויים רואים את טנגבושה מכיוון שלא הכרנו. המנזר הבודהיסטי בולט על ראש ההר שם שוכנת העיירה.
דוֹלֶה היא עיירה מאד מבודדת עם מספר מצומצם של אכסניות,
  ואנחנו כנראה בטובה ביותר:
DOLE RESORT . המחיר נמוך באופן מפתיע, רק 200 רופי לחדר לשתינו (משהו כמו 5 ש"ח כ"א).
חדר האוכל הכי מחומם שפגשנו עד כה ובו מצטופפות אנחנו ושתי קבוצות מאירופה: צרפתים ושויצרים דוברי גרמנית. חם, צפוף, רועש ושמח !

יום 13 -  יום רביעי, 17.10.2012  מ-
DOLE    4200m    ל-  MACHERMA   4470m

יום קצר לפנינו לכן יצאנו לדרך רק ב 08:15. השמים מעוננים מאד, הקור והרוח מתגברים, לפחות השביל נוח לעליה. תוך 3.5 שעות הגענו למצ'רמה, לאכסניה נחמדה
TREKKERS LODGE.
הקור גדול ואת החימום בחדר האוכל יפעילו רק ב- 3 אחר הצהרים... בנוסף, עד שעה 5 אחה"צ צריכים להשתמש בשרותים שבחוץ, רק בלילה מותר להשתמש בשרותים שבתוך המבנה, בקצה הפרוזדור. ב- 4 התחננתי לבעלת הבית שתאפשר לי להשתמש בשרותים בבנין, היא נעתרה...
אנחנו רק 5 אורחים באכסניה: 2 ספרדים שמתכננים טיפוס על
ISLAND PEAK   לגובה 6190מ', אחרי שיעברו את גוקיו, צ'ולה-פס, קלאה פטאר... האיש החמישי היה צלם עתונות מקצועי מדנמרק, שסחב מצלמות עבור 2 סבלים... היה נחמד, בְּלִיל שפות...

מצ'רמה

יום 14 -  יום חמישי, 18.10.2012  מ-
MACHERMA   4470m    ל-  GOKYO   4790m

בלילה ירד שלג, בבקר הכל לבן וקפוא ! יצאנו לדרך ב- 08:10  ולגוקיו הגענו בשעה 13:00.
הדרך מתחילה בעליה ואחר כך השביל מתון יותר, לפעמי מישורי. המסלול, למרות מעט שעות ההליכה, מעייף – לא פשוט ללכת יום שלם בגבהים מעל 4500 מ'.
המסלול מוביל לאורך הנהר
DUDH KOSI   שבחלקו העליון, בקרבת גוקיו, יוצר 3 אגמים מרהיבים בצבע הירוק. הראשון קטן מאד, השני גדול יותר ועליו חיות אצות, השלישי הגדול מכולם לשפתו ממוקמת גוקיו. לאורך הדרך, מלוה אותנו הר מרהיב ביופי וגובה: CHO OYU    8188m.

האגם הראשון מבין שלושה שבדרך

האגם השני עם מעטה אצות

האגם השלישי, בדרך לגוקיו

גוקיו שוכנת בין האגם לקרחון גדול, ממנו מתחיל הנהר דוּד-קוזי. לא מפליא שקר כאן מאד.
דוקא פה האכסניה הכי מאכזבת בכל הטרק
NAMASTE  LODGE  לא נקיה, לא נוחה. יש כאן עוד אכסניות, בפעם הבאה ננסה אחרת . . .  חבל, דוקא כאן נִשאֵר 2 לילות.

יום 15 -  יום ששי, 19.10.2012 מ-
GOKYO  4790m  לפסגה GOKYO-RI  5360m וחזרה לגוקיו

כאן ניתן להזמין ארוחת בקר לכל שעה מפני שיש אנשים שרוצים להתחיל ללכת בכל מיני שעות מוקדמות, אפילו מעט אחרי חצות.  אכלנו ב- 05:15 ובדיוק כעבור חצי שעה התחלנו ללכת.
הקור היה עז, אפילו בפנים. בחוץ יותר מ-
10 מעלות מתחת לאפס, לפחות השמים צלולים והתמורה תהיה במראות מרהיבים.  2 זוגות ככפות, כמה שיותר כיסויי ראש, ועל כל הבגדים מעיל הנוצות.
היה קשה לנשום בקור העז. בנוסף העליה רצופה ותלולה מאד, רובה דרדרת. הנוף מרהיב עוד לפני הזריחה אבל מחכים לשמש שתעלה ואולי תחמם מעט את האויר... ככל שמתקרבים לפיסגת גוקיו-רי השביל נעשה תלול יותר ורצוף סלעים. ההליכה איטית עם עצירות רבות יותר להסדרת הנשימה.

שביל העליה אל גוקיו-רי 5360 מ'

השמש עולה מולנו מאחורי האברסט, כך שבעת הזריחה לא רואים אותו. בינתיים אנחנו ממשיכות
בטיפוס ומסימות בפיסגה אחרי  ¾ 3 שעות. בפסגת גוקיו השמים כחולים, השמש זורחת, הרוח חזקה
והכי חם שמדדנו היה -2  מעלות (מינוס 2)  ! הנוף מדהים, לכל כיוון.

אברסט גבוה משמאל, באמצע נופצ'ה ומימינו קצה עליון של לוטצ'ה  8414 מ'.

שהינו בפסגה חצי שעה ואז התחלנו בירידה רצופה ותוך
1¾  שעות הגענו לאכסניה בגוקיו.

גוקיו שלושת האגמים,  והקרחון

שם למעלה, בגוקיו-רי הייתי !

זהו, כאן מסתיים בעצם הטרק ושיאיו.  מעכשו הדרך מובילה למטה וחזרה לְלוּקְלָה וקטמנדו.

יום 16 -  יום שבת, 20.10.2012  מ-GOKYO  4790m      ל-  DOLE  4200m

קמים לשמים כחולים וקור גדול. בשעה 7 מגיע הליקופטר לפנות אשה שחלתה במחלת גובה בדרכה
לגוקיו-רי. הפנוי יעלה לה 8000 $....  יצאנו לדרך קרוב ל- 8. דרך די ארוכה לפנינו שכן לא נעצור במצ'רמה. לקראת צהרים מתחילה רוח חזקה שמביאה עננים וקור. אחרי שש ורבע שעות מגיעים
לאכסניה הנחמדה בדוּלֶה, ממש פיצוי אחרי האכסניה בגוקיו. שוב אותו חדר אוכל קטן צפוף וחם – תענוג !

יום 17 -  יום ראשון, 21.10.2012  מ- DOLE 4200m    ל-  NAMCH BAZAR  3460m

הבקר קר מאד. ב- 07:15 יוצאים לדרך ארוכה, מעל 8 שעות הליכה לפנינו. לפחות השמים בהירים והמראות מרהיבים. שוב רואים את אמה-דאבלאם עד שבצהרים השמים שוב מתקדרים.

אוכלים צהרים ברוח וקור, אבל מול אמה-דאבלאם

תחילת המסלול בירידה ולאחריה קטע עליה מתיש.  הגענו לנמצ'ה-בזאר עייפות בעוד גטראז' הכין לנו הפתעה – הזמין עבורנו חדר פרטי גדול, כמו בבית מלון, עם שרותים צמודים ומקלחת של מים חמים בכל שעה שנרצה !  אחרי 10 ימים ללא מקלחת, רחצה שיטחית, תוך החלפת בגדים מינימלית, אין יותר נפלא ממקלחת חמה !!!  יצאנו מגדרנו להודות למדריך, שכל כך הבין אותנו גם ללא רמזים מצדנו. גטראז' היה נפלא לכל אורך הדרך וכאן הִתְעָלָה על עצמו. מלבד היותו מקצוען על המסלול, הוא אישיות מקסימה, אדם משכיל ששואף להתקדם בחיים ויודע אנגלית הרבה מעל הממוצע.
אני מקוה שיתאפשר לטייל אתו בעתיד, בנפאל.
זכינו לארוחת ערב טובה מאד.

שלום לך נמצ'ה-בזאר, עד לפעם הבאה . . .
יום 18 -  יום שני, 22.10.2012  מ- NAMCHE BAZAR 3460m   ל- PHAKDING   2630m

למרות החדר הנהדר בנמצ'ה, עבר עלי לילה קשה ללא שינה. השתעלתי ללא הפסקה והפרעתי לתמר ולעצמי לישון. הדרך היתה קשה, על סלעים בירידה ברובה. ככל שנמשך היום, ההליכה שלי הואטה גם בגלל כאבי גב.  במקום שש וחצי שעות, הדרך התמשכה שבע וחצי שעות. 10 דקות לפני העיירה פאקדינג, לא יכולתי יותר וגטראז' לקח גם את התרמיל שלי. עצרנו בפאתי פאקדינג, באכסניה חדשה שהמדריך טרם הכיר.  הפתעה היתה לטובה. לקחתי כדור נגד כאבים וקודאין להרגעת השעול.

יום 19 -  יום שלישי, 23.10.2012  מ-  PHAKDING    ל-  LUKLA

ישנתי טוב בלילה וקמתי ליום שהתחיל עם שמש זורחת. התחלנו ללכת ב- 08:00 והשביל לא קל בגלל מדרגות הסלע הגבוהות. כשהגענו ללוקלה בשעה 13:00 היה כבר קר מאד ומעונן.
המדריך הלך להסדיר לנו טיסה להיום, למרות שהכרטיס שלנו רק למחר. בגלל מזג האויר, היה ספק אם המטוסים הקטנים ימשיכו לטוס בקו לקטמנדו. הוא הצליח לשנות לנו את הכרטיס להיום אחר הצהרים לשעה 16:30 או 17:00.  בצהרים הופסקו הטיסות בגלל הרוח, ואנחנו ישבנו ממתינות לגורלנו, האם הרוח תעצור ותאפשר עוד טיסות אחר הצהרים. שתינו הרבה כוסות תה ומרק, ופתאם זמזום מטוס מגיע !   הטיסה האחרונה היתה של מטען מקטמנדו ואנחנו זכינו לחזור אִתה לעיר הגדולה.
המדריך לקח את חפצינו לשדה, מסר אותם למטען, עזר לנו בכל דרך. הוא קבל מאתנו תשר של
12,000 רופי שהם בערך מחצית שכרו בכל הטרק - - -  (כ- 600 ש"ח מִשְתֵינו).
חיבוקים וצילומים עם גאטראז', לפרידה, עם תקוה לפוגשו שוב מתישהו . . .

נפרדים מהמדריך היקר גטראז'

שלום לך
LUKLA   ונתראה שוב מתישהו,   אולי,    בתקוה . . .

עוד שבוע בקטמנדו עד הטיסה חזרה ב- 29.10.2012

נותרו לנו 6 ימים שלמים משעממים בקטמנדו. את הסביבה כבר ראינו לפני שנה ולמסעות ארוכים יותר, היינו כבר עייפות...  סדר הימים שלנו היה דומה ונראה בערך כך:
ישנים במיטה רחבה עם סדינים נקיים,
קמים בעצלתיים, בסביבות 9 הולכים למאפיה הידועה לארוחת בקר, שמתארכת עד צהרים
מנוחת צהרים, ארוחה קלה בחדר, של קרקרים וגבינת משולשים "הפרה הצוחקת".
אחרי שנת צהרים, הולכים למשרד של סוויסה: ביום אחד גמרנו אתו חשבונות ובשאר הימים סתם . . .
או, עורכים "מסע קניות". אחר כך מגיע זמן הדיון הכי "רציני" – היכן נאכל ארוחת ערב ? שכן, זה בלוי הערב שלנו.  לרוב ההחלטה נופלת על המסעדה הכי טובה בעיר
  K-2 שם האוכל והסטייקים הכי טובים.
בדרך כלל, אנחנו חולקות מנה אחת ושותות בירה.
בערב האחרון שלנו בקטמנדו, יש שינוי, לאקסמן מזמין אותנו למסעדה טובה בעיר !  הוא מוביל אותנו בדרכים שלא הכרנו ובסוף היכן נוחתים ?  כמובן  ב-
K-2  !

הטיסה הביתה מתחילה ב 29.1.0.2012 בלילה, ישר ל
DOHA   בקטאר. ומשם אחרי לילה בשדה,
לתל אביב.

נפאל, יש בה משהו ממגנט, בודאי נשוב אליה (לפחות אני) למסלול אחר, שהרי יש שם בלי סוף מסלולי הליכה -- - - - - - - -  -  -  -   -   -    -    -

אחרית דבר - חישוב כל העלויות :
יצאנו ל- 28 ימים מ-2 באוקטובר, הטרק עצמו ארך 19 ימים. שער $  באותה עת היה 83 רופי לדולר.

חסכנו 650 ש"ח לאדם מחיר המים על ידי כך שטיהרנו בעצמנו.