Annapurna-Base-Camp trek, Nepal Sep' 2014

זה ההר הקדוש Machapuchare, בעבורנו "פישטייל" כלומר - זנב-דג, וזאת בגלל מראה פיסגתו.

חמישה ימים היו לנו למנוחה בפוקארה אחרי הטרק במוסטנג-עילית, ואז יצאנו לטרק השני - מחנה הבסיס של אנאפורנה,
או כפי שנקרא:     Annapurna-Base-Camp   =   ABC
מסלול זה נמצא מערבית לנתיב טרק סובב-אנאפורנה, מערבה לפסגות הגבוהות ביותר, באיזור מעט "נמוך" יותר (אפשר לקרא ל-4100 מ' נמוך ???)

אחד היעדים של המסלול הוא להגיע קרוב עד כמה שאפשר אל ההר היפהפה "פישטייל" שהוא גם הר קדוש לנפאלים. מסיבה זו הטיפוס עליו אסור.
למעשה כל העמק, שבו זורם הנהר Modi-Khola הוא קדוש. מלבד הכפרים שלאורכו, אסורה כניסה של בעלי חיים גדולים כמו סוסים, חמורים, פרות. רק כבשים ועיזים ניתן לראות על מורדות ההרים. שבילי ההליכה הצרים, עולים ויורדים לאורך העמק והנהר, מאפשרים הליכה רצופה מבלי להתחרות בבהמות המסע או הפרות הקדושות.
המסלול מתאפיין בנוף ירוק מאד, ההרים מכוסים צמחיה צפופה של עצים ושיחים וביניהם עשרות מפלי מים. השפע העצום של מים מתנקז אל הנהר מודי-קולה שלאורכו אנחנו הולכות.
רוב המפלים יורדים מגובה רב ויוצרים ערפל מים.  הלחות הגבוהה באיזור מורגשת היטב, בניגוד ליובש אותו חווינו במוסטנג.

האכסניות פשוטות, החדרים קטנים מאד, השרותים תמיד מרוחקים, בהמשך המרפסת. גם המקלחות, אם יש, רחוקות מהחדר ואם יש בהן מים חמים - הן עולות כסף כי החימום בגז. מקלחת במים קרים = חינם !  התרגלנו לוותר על מקלחת, הסתפקנו במגבונים ונשארנו בריאות וחזקות !
במהלך הטרק וכך גם בכל יתר הטרקים, נהגנו ללכת לישון מוקדם - בין 6:30 ל- 7:30 בערב, מה שאיפשר לנו לנוח היטב ולקום מוקדם.
לבריאות דאגנו גם בכך שהקפדנו שלא לאכול בשר והלכנו על מזון פשוט ובטוח: ביצים קשות, אורז או תפוחי אדמה מבושלים, רק לא מטוגן. בצהרים מרק ירקות עם איטריות או בלעדיהן. נמנענו מירקות טריים.

יום 1  -  יום א' 21.9.2014    From Pokhara 820m  to  Pothana 1890m

בשעה 09:30 יצאנו מפוקארה במונית, יחד עם המדריך הצעיר דורגה  Durga עד לכפר Phedi שגובהו 1130 מ'. מכאן החלה ההליכה. המסלול מתחיל בעליה רצופה על אין סוף מדרגות. אחר כך יסתבר לנו, שהמסלול כולו, בעליות וירידות, הוא מדרגות למעט קטעים קצרים של שביל הליכה רגיל. המדרגות אינן אחידות הגובה משתנה וגם זה לא באופן קבוע ואחיד ויכול לנוע בין 25-50 ס"מ !
תקלה ראשונה עם המדריך קרתה כשהוא ממהר ללכת לפנינו, אנחנו מאבדות קשר עין אתו, והוא לא מואיל להמתין לנו. כך קרה שבחרנו בפנייה שגויה ומצאנו את עצמנו תועות בין כפרים יותר  משעתיים. מזל שידעתי שצריך להגיע אל נקודת הכניסה לפארק, אל ה- "צ'קפויינט" ב- Dhampus  1650m. שם פגשנו את דורגה ובקשנו שמעכשו יעקוב אחר ההתקדמות שלנו.
השמים מעוננים ואנחנו בתוך חורש טבעי עם לחות גבוהה והזיעה מציפה אותנו. כשהגענו לפוטָנָה כבר החל לרדת גשם, שהתחזק במהלך הערב והלילה. קבלנו חדר בקומה שניה, חדר האוכל בבנין סמוך. המקלחת היתה קרה.
זה היה יום הליכה לא נחמד . . .
כאן בפוטנה, יש לשלם את דמי הכניסה לפארק, או להציג תעודה על תשלום מראש אצל סוכן. מומלץ לשלם מראש מאחר ובנקודה זו משלמים "קנס" של 100% !

המראה מדאמפוס אל האגם ליד פוקארה

בחוץ גשם - מייבשים בגדים מזיעה ומגבות ממקלחת

יום 2  -  יום ב'  22.9.2014   From Pothana 1890m  to  New-Bridge1340m

אחרי לילה של גשם, קמים לשמים בהירים ובאופק כבר רואים את ההרים  היפים "פישטייל" 6997 מטר, ואנאפורנה-דרום 7219 מטר. לפנינו 7 וחצי שעות הליכה.

הפישטייל שגובהו כמעט 7000 מטר

אנאפורנה דרום 7219 מטר

אנאפורנה דרום

יצאנו לדרך ב- 07:45 (דורגה לא אוהב את הבוקר...) תחילתה בדרך ג'יפים באיזור מיוער. במקומות רבים הדרך מוצפת מים בגלל הגשם והמפלים, ההליכה לא נוחה.
בצהרים הגענו לכפר  Landruk 1565m. מכאן הדרך מִשתָנה למדרגות המובילות בין שדות אורז כאשר את מורדות ההרים מעטרים מפלים. הכל ירוק - כמעט שוויץ ...
לכפר ניו-ברידג' הגענו מזיעות ועייפות ומצאנו חדר פשוט באכניה היחידה. שֵם הכפר מטעה - כל הגשרים עליהם עברנו היו רעועים, אף לא חדש אחד...

אורז

אחר הצהרים מתקרב הגשם

יום 3  -  יום ג' 23.9.2014    from New-Bridge 1340m  to  Sinuwa 2360m

אחרי לילה גשום סוף סוף יצאנו מוקדם ב-06:55. השמים בהירים וניתן לראות את ההרים הסובבים אותנו.
אנחנו עולות שוב על מדרגות שלא נגמרות, שבנוסף הפכו חלקות בזכות מעין שזורם עליהן. אחרי שעתיים של זיעה עצרנו לשתית תה ב- Chinu 1780m. ההמשך שוב בעליה על מדרגות דומות עד לעצירה בכפר Chumrong 2170m.  הדרך נמשכת על מדרגות כשמסביב הכל רטוב וירוק, במדרונות שדות האורז.
בגלל שהכל רטוב - העלוקות חוגגות: הן מטפסות עלינו בכל דרך אפשרית (במעלה הנעלים, המכנסים, מקלות ההליכה). למרות שהכרזנו עליהן "מלחמת חורמה" ארבע עלוקות מגעילות הצליחו למצוץ את דמי...
ב- 14:30 הגענו לתחנה האחרונה להיום, לכפר סינואה, כשהשמים מתקדרים וערפל יורד עלינו. בלילה בודאי ירד גשם.
שוב החדר בקומה שניה, אליו מובילות מדרגות צרות. שרותים בסוף המסדרון הפתוח. חדר האוכל בבנין ממול. השכנים שלנו הם חבורה של יפנים מבוגרים ורעשניים ביותר.

זה הערב

יום 4  -  יום ד' 24.9.2014   From Sinuwa 2360m  to  Dhaban (Dovan) 2600m

כל הלילה ירד גשם סוחף, שפסק בבקר. התחלנו ללכת ב- 06:30 על מדרגות תלולות ורטובות יחד עם איום העלוקות. הדרך מובילה דרך יער לח. בסביבות 12 בצהרים הגענו לדָאבָּן ואז החל מבול שלא פסק כמעט 3 שעות, נהיה קר ! מסיבה זאת החלטנו לא להמשיך ליעד הבא וללון כאן.  החדרים כאן קטנים אבל שרותים מסודרים מאד, יחד עם כיורי רחצה ומקלחות. מקלחת חמה עולה כסף - ויתרנו, גם כי בחוץ קר, גשום והמקלחת רחוקה מהחדר.
בסך הכל רק 3 אכסניות בכל היישוב וכולן בנויות בצורה דומה ובנוסף, כולן מנוהלות על ידי גברים ! אין נשים בסביבה, גם לא במטבח והאוכל לא רע...
המקום הוא בעצם לא כפר, רק 3 אכסניות ולכל אחת גינת ירק - גזר, כרוב וחסה...

יום 5  -  יום ה' 25.9.2014  נשארים ב-   Dhaban (Dovan)  2600m

גם הלילה ירד גשם סוחף שנמשך כל הבוקר. החלטנו שנשארים כאן יום נוסף, ההליכה קשה ומסוכנת על הבוץ והמדרגות הרטובות.
נאלצנו להחליף אכסניה כי בזאת החדרים מוזמנים מראש. אין הבדל ביניהן וגם הבעלים הם קרובי משפחה או חברים טובים. חדר זוגי 3 $ כלומר 1.5 $ למיטה, זה גם מחירה של מקלחת (ויתרנו). בכל חדר יש תאורה מאנרגיה חשמלית שמגיעה מתחנות הידרואלקטריות (כוח המפלים). החדרים עצמם קטנים מאד, די צפוף לנו.
הערב בהיר, אפילו רואים כוכבים. בעל האכסניה אישר לנו שאחרי יומיים של גשם חזק, יש סכוי טוב לימים של שמש.
"העתיד" נראה וורוד...

יום 6  -  יום ו' 26.9.2014   From Dhaban 2600m  to  MBC 3700m (Fishtail Base Camp) a

בוקר, בלילה לא ירד גשם ! בשמים עננים אבל גבוהים ויש תקוה למזג אויר טוב. לפנינו כמעט 8 שעות הליכה לא קלות, הכל בעליה, במטרה להגיע עד לנקודה העליונה: מחנה הבסיס של "פישטייל" (MBC - Machapuchare Base Camp) ואנאפורנה ( ABC = Annapurna Base Camp) בשעה סבירה.
עוצרים לתה ב- Hymalaya 2920m וממשיכים לאורך הנהר הגועש, על צלע ההר, ממנו יורדים מפלים לרוב. הכל ירוק מסביב וקשה לתאר את שפע המים!
מעט אחרי שעה 10 הגענו ל- Deurali 3230m לתה ומנוחה קצרה.

Deurali   דאוראלי 3230 מטר, קבלנו יום של שמש !

הפסקת תה בדוארלי 3230 מטר

אחרי שעלינו 1100 מטר בפחות מ-8 שעות, הגענו ל- MBC בגובה 3700 מ'. כל 5 האכסניות שכאן היו מלאות. למזלנו באחרונה, נותר חדר לא גדול, עם 3 מיטות אותו חלקנו עם בחורה קנדית נחמדה, לוריין. באופן חריג באיזור, האכסניה הזאת מנוהלת על ידי אשה, יחד עם בעלה וההבדל ניכר. כאן אין מקלחת, לא נורא, התרגלנו לנגב הזיעה עם מגבונים...
בערב זכינו לשקיעה נהדרת שבה מככב כמובן הפישטייל. מנקודה זו לא רואים את הפיסגה המפוצלת (כזנב-דג) אלא את הקיר המשולש התלול שאפילו שלג לא נאחז בו.
קר מאד בערב, לובשים כל הבגדים שיש... גם בלילה היה לי קר, מחר אבקש עוד שמיכה.

"פישטייל" בשקיעה מ- MBC שבגובה 3700 מ'

יום 7  -  שבת  27.9.2014    From MBC to ABC 4130m and back to MBC 3700m

על מנת לצפות בזריחה, קמים ב- 05:00 והשמים צלולים !  אכן צדק בעל האכסניה בדָאבָן שנזכה לשני ימי שמש, אחרי שני ימי הגשם. בערב הקודם, הבטיח לנו בעל הבית, ללוות  ולהנחות אותנו לנקודת התצפית הטובה לצפייה בזריחה.
היה קר מאד, יחד עם זאת הזריחה מעל אנאפורנה-דרום היתה מרתקת.

בערך בשעה 7, אחרי ארוחת בקר, יצאנו בהליכה אל מחנה-הבסיס-של-אנאפורנה  או ABC. תוך פחות משעתיים הגענו ליעד בגובה 4130 מטר והתישבנו על מרפסת תצפית של אחת משלוש האכסניות. מסביבנו מראות מדהימים של כל הפסגות היפות עם הקרחונים בשיפוליהן, שמגיעים עד הגבעה עליה אנחנו יושבות. רוח קרה מגיעה מהקרחונים אבל השמש זורחת והשמים כחולים = יום מקסים !  אחרי השעה 10 מתחילים ראשוני העננים להופיע בשמים, בקרוב נתחיל ללכת כדי להמנע מערפל או גשם.

ההר צ'ולי 6441 מטר

התצפית ב-ABC מימין פישטייל, באמצע גנגאפורנה 7454 מ'

אנאפורנה I שגובהו 8091 מ' והקרחון שלו מימין

עוזבים את התצפית ב- ABC

חזרנו לאכסניה ב- MBC  ללילה נוסף, לא לפני שצפינו שוב בשקיעה - בצד אחד הפישטייל ומנגד אנאפורנהI.

השמש שוקעת מאחורי אנאפורנה I

פישטייל  6997 מ' בשקיעה

יום 8  -  יום א' 28.9.2014    From MBC 3700m  to  Sinuwa 2360m

יצאנו לדרך מוקדם, ב- 06:00, מתוך כוונה לרדת כמה שיותר, כמה שנוכל. הבוקר החל מעונן ואחר כך התבהרו השמים.
אחרי 6 וחצי שעות כבר ירדנו 1100 מ' עד ל- דָבָאן. מעט אחרי 5 אחר הצהרים, הגענו לסינווה. היינו עייפות מאד אחרי ירידה של 1400 מטר ביותר מ-11 שעות, דרך יער, כשרוב השביל מדרגות סלעים ובוץ.
האכסניות היו מלאות, אחרי חיפוש מצאנו חדר קטן בקומה שניה, באכסניה פשוטה ביותר.

למרות הכל, הספקתי לצלם את פישטייל בשקיעה -  ההר  הפוטוגני מכל זוית....

יום 9  -  יום ב' 29.9.2014  From Sinuwa 2360m  to  Gurjung 2200m

תחילת היום עם שמים בהירים. יצאנו מוקדם ב- 06:00  בירידה תלולה אל הנהר ולאחריה מדרגות בעליה תלולה אל Chomrong כאשר הדרך עוברת בין שדות מעובדים, בעקר אורז שטרם נקצר.
בינתיים התקדרו השמים ובעליה קשה ניתך עלינו גשם זלעפות. עצרנו לשעה וחצי בביקתה קטנה, מבודדת, באמצע הר. העברנו את הזמן עם מרק חם וכשפסק הגשם, יצאנו לדרך שכולה ירידה תלולה אל הנהר. אחרי חציית הנהר התחילה עליה תלולה על שביל בוצי זרוע סלעים. במחצית הדרך, החל שוב לרדת גשם חזק ואין שום אפשרות לעצור, עד היישוב גורג'ונג. ההתמודדות עם הגשם בָּשביל הקשה, בסוף היום - היה לי קשה ממש. עם אור אחרון, רטובות, הגענו לגורג'ונג שם קבלנו חדר קטן מאד עם שרותים בקצה המסדרון הפתוח. העקר יש מיטה יבשה להניח בה את הגוף העייף.
שלמתי עבור קערת מים לרחוץ רגלים.

אין סוף מדרגות....

ועוד מדרגות ...

חלקות האורז

ושוב מדרגות, כך עד הנהר

יום 10  -  יום ג' 30.9.2014   From Gurjung 2200m  to  Syauli-Bazar 1220m and to Pokhara

היום החל לאט ובנחת, יש זמן שוב לצפות בזריחה מענינת על הפישטייל, ולצלם כמובן.

זריחה מופלאה

לפנינו רק ארבע וחצי שעות הליכה בירידה תלולה של 1000 מטרים,  על מדרגות ממש לא נוחות.

כפר טיפוסי במידרון ההר בין שדות אורז

בשעה 12:00 עצרנו בעיירה סייאולי-בזאר לאכול צהרים. משיחה עם מקומיים, התברר לנו כי בשעתים הליכה, נוכל להגיע לעיירה הגדולה Biretanti ממנה קל וזול להשיג מוניות לפוקארה. אבל, הסבל דורגה, החליט שנקח מונית לפוקארה כבר מכאן, דבר שמייקר את הנסיעה מאד. הוא ממש סרב להמשיך ללכת אתנו וכך מחוסר ברירה לקחנו מונית ב- 35 $.

אחר הצהרים הגענו שוב אל האכסניה הנעימה, לחדר הגדול עם המקלחת החמה, לה היינו זקוקות כל כך - - -

האכסניה בפוקארה עם הגן הטרופי

בסך הכל, החיים בטרק עצמו, בסגנון שלנו, זולים מאד, משהו כמו 15-18 $  ליום לאדם שכוללים לינה וכל הוצאות האוכל. כל זאת בחדר זוגי לרוב ללא שרותים צמודים.

מ-  1.10.2014   שלושה ימים של סידורים, מנוחה ואוכל טוב בפוקארה.

ב-  4.10.2014  נסיעה באוטובוס "תיירים" לקטמנדו ולינה באכסניה HI.

5.10.2014  -  טיסה הביתה דרך דוחה ועמאן.